tiistai 25. syyskuuta 2018

Graafinen materiaali on äärettömän tärkeä osa markkinointia!


Aiemmassa kirjoituksessani kirjoitin hektisestä keväästä Kuntovitonen 2018- tapahtuman tuotannossa. Aloitin projektin suunnittelemalla Some-markkinoinnin sekä sen toteuttamisen.
Pelkästään mainostaminen sosiaalisessamediassa ei tuo tarpeellista asiakasvirtaa vaan siihen tarvitaan myös muitakin keinoja. Kun tapahtumatuottajan kanssa oli toimintamalli selvä, siirryin seuraaviin tapahtuman onnistumiseksi tarvittavien julkaisujen valmistamisen pariin.

Markkinoinnissa tärkeää on niin yritykselle kuin tapahtumalle luotu yhtenäinen ilme!

Apuna julkaisujen suunnittelemiseen käytin tapahtumalle jo aiemmin luotua graafista ohjeistusta, joista poimin ne erityisen tärkeät tapahtumalle ominaiset asiat. Tärkeää on se, että asiakas nähtyään mainoksen, osaa hän sen yhdistää juurikin tähän nimenomaiseen tapahtumaan.
Tälle tapahtumalle ominaista oli värit, fontit sekä muotokieli. Kaiken kaikkiaan tapahtumaan tein facebook-kansikuvan, valotaulumainoksen, kaksi kappaletta lehtimainoksia sekä asiakkaille jaetut flaierit.

Facebook-kansikuvan tekstit ovat syystäkin keskellä, sillä halusin sen toimivan moitteetta myös mobiilin puolella! Harmittavan usein näen kansikuvia, joissa tekstit katkeaa ja osa informaatiosta jää mielikuvituksen varaan. Tämä on leveydeltään 1200px, kun taas annettu kuvakoko kansikuvalle on 851x315px. Facebookin antamalla kansikuvakoolla jäi reunoista tyhjää ja niinpä päädyin suositeltuun tapahtuman kansikuva- kuvakokoon 1200x628px. Ja sehän toimi!

























Markkinointimateriaalien kuvissa kannattaa erityistä huomiota kiinnittää kuvakokoon! 

Mikäli kuva on kännykällä otettu, ei siinä riitä resoluutio tuomaan riittävän laadukasta kuvaa lehtimainokseen tai edes välttämättä muihinkaan julkaisuihin varsinkin siinä tapauksessa jos kuvaa joudutaan käsittelemään! Senpä tähden on hyvä omistaa myös se "perinteinen" kamera tai pyytää kuvaajaa kuvaamaan promokuvia, jolloin kuvat ovat toimivia mainontakäyttöön eri tilanteissa. 

Lehtikuvat julkaistiin Aamuset-lehdessä.

Lehitmainos 1
Lehtimainos on kooltaan 254mm x 134mm ja mainos itsessään toistaa tapahtumalle ominaista värimaailmaa sekä muotokieltä. Toinen lehtimainos tehtiin pienin muutoksin ilmeen kuitenkin ollessa samanmoinen.


Lehtimainos 2






















Tapahtumassa asiakkaille jaettiin flaierit, joissa tiivistetysti info sekä reittikartat ja ohjeistus tapahtumasta. Kooltaan flaieri oli näpppärä A5 (148x210mm) sekä kaksipuoleinen.





Viimeisimpänä toteutuksena valotaulumainos!
Se voi olla kooltaan erilainen riippuen taulun koosta. Yhtenäistä kuitenkin ohjeistuksissa oli, että parhaiten toimii päätteetön fontti (helppolukuinen), fontin koko ei saa olla liian pieni (ehdit katsomaan koko informaation ohi ajaessasi), tekstiä mahdollisimman vähän sekä valkoista pintaa mahdollisimman niukasti sillä muutoin ledivalo palaa täysillä ja saattaa tehdä mainoksesta häikäisevän sekä suttuisen, jolloin viesti ei mene toivotulla tavalla perille. Kuvien käytössä resoluutioksi suositeltavaa on 72 dpi eli näissä nettikuvat (kännykkäkuvat) toimii, kunhan ei ole liian yksityiskohtaisia.





















Tässä siis kaikki omalta osaltani tapahtuman onnistumiseksi tekemäni työt (some siis mukaan lukien). Ilman näitä toteutuksia ei kaikki välttämättä olisi edes olleet tietoisia tapahtumasta! Tätä kautta voi siis myös miettiä sitä miten paljon yrityksen täytyy laittaa työtunteja kiinni siihen, että saa itsensä kaikkien tietoisuuteen. Sen voin sanoa, että niitä työtunteja kuluu paljon! Näidenkin toteuttamiseen useampi tunti vierähti ;)  

Mukavaa alkanutta viikkoa!



JATKUU...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kuntovitonen tapahtumakuvaus